1
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Malaysia Tahun 3
|
2
|
Tajuk
|
Mawar Putih dan Mawar Merah
|
3
|
Hasil Pembelajaran Kemahiran
(Fokus Utama)
|
HPK 7.1 Membaca
dan menerangkan maksud kandungan teks
yang tersurat dan tersirat.
Aras 2 (i) Membaca ayat yang diberikan.
(ii) Menjelaskan maksud ayat yang
diberikan.
|
4
|
Hasil
Pembelajaran Kemahiran
(Fokus
Sampingan)
|
HPK 1.2
Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
Aras 1 (i) Mengemukakan pelbagai soalan untuk
mendapatkan
respons.
(ii)
Memberikan jawapan yang sesuai dengan soalan
yang dikemukakan.
|
5
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat:
(i)
Membaca
ayat yang mengandungi simpulan bahasa dan perkataan sukar daripada teks.
(ii)
Menjelaskan
maksud ayat yang mengandungi simpulan bahasa dan perkataan sukar daripada
teks.
(iii)
Mengajukan
soalan berkaitan dengan watak dalam teks.
(iv)
Menjawab
soalan berkaitan dengan watak dalam cerita.
|
6
|
Kemahiran Bahasa
|
Mendengar : Cerita
Bertutur :
Tanya-jawab
Membaca : Teks cerita (Bacaan mekanis)
Menulis : Borang watak dan perwatakan
|
7
|
Sistem Bahasa
|
Tatabahasa : Ayat Tanya
Sistem Ejaan :
Sebutan dan Intonasi : Petikan
Kosa kata/ peribahasa : mendera, murka, merdu, anak yatim,
baik
hati, ringan tulang
|
8
|
Pengisian Kurikulum
|
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai Murni : Kasih-sayang, kerjasama
Kewarganegaraan
:
Per.
Sosiobudaya : Kesantunan bahasa
Kem. Bernilai
Tambah:
i.
Kem.
Berfikir : Meramal
ii.
Kem.
Belajar Cara Belajar ” Teknik mendengar, Penggunaan kamus
iii.
Kajian
Masa Depan : Masa depan negara
|
9
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Seni kata lagu,
radio, kaset, kad petikan, keratan teks, borang sifat watak.
|
Langkah dan
Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Seni kata lagu
’Pohon Beringin’
(Rujuk
lampiran)
Contoh
soalan
1.
Apakah
nama cerita yang boleh dikaitkan dengan lagu tersebut?
2.
Siapakah
yang menyanyikan lagu itu berdasarkan cerita yang pernah anda dengar, baca
atau tonton?
|
a.
Guru
mengedarkan seni kata lagu ’Pohon Beringin’
b.
Guru
perdengarkan lagu tersebut dan minta murid bernyanyi bersama-sama.
c.
Murid
bernyanyi bersama-sama
d.
Murid
menjawab soalan berkaitan dengan lagu tersebut yang dikemukan oleh guru.
|
Seni kata lagu
Kaset
KP- Muzik
Verbal-linguistik
Kontekstual-
Isi pelajaran
dengan pengalaman
|
Langkag 1
(10 minit)
|
Petikan teks
berita ’Mawar Putih dan Mawar Merah’
(Panduan
mendengar secara aktif boleh diberikan)- Rujuk lampiran
|
a.
Guru
meminta seorang murid membaca teks ”mawar Putih dan Mawar Merah’ secara kuat.
b.
Murid
lain dikehendaki mendengar dan memahami cerita tersebut.
c.
Guru
menerapkan nilai kasih-sayang.
|
Kad petikan
Bacaan mekanis
BCB – mendengar
aktif/ teknik mendengar
Nilai: Kasih
sayang
|
Langkah 2
(20 minit)
|
Petikan teks
cerita ’Mawar Putih dan Mawar Merah’
Kosa Kata:
i.Mendera
ii.Merdu
iii.Murka
Peribahasa
i.Anak yatim
ii.Baik hati
iii.Ringan tulang
|
a.
Murid
diminta bergerak ke kumpulan masing-masing.
(Sama ada kumpulan telah
ditetapkan melalui pembelajaran
terdahulu atau pembentukan
kumpulan baru)
b.
Set
keratan teks cerita ’Mawar Putih dan Mawar Merah’ diedarkan.
c.
Murid
berkolaborasi untuk mencantum keratan teks tersebut menjadi cerita yang
lengkap mdan membacanya mengikut kumpulan demi kumpulan.
d.
Guru
mengedarkan teks sebenar yang beberapa perkataan dan simpulan bahasa dalam petikan telah digariskan. Murid
membaca beramai-ramai.
e.
Murid
mencari makna kosa kata dan simpulan bahasa yang bergaris dengan mengggunakan
kamus.
f.
Kumpulan
membentangkan hasil tugasan mereka:
i. Membaca ayat yang mengandungi kosa kata
dan simpulan bahasa yanbg bergaris daripada teks.
ii. Membaca maksud kosa kata dan simpulan
bahasa yang bgergaris.
iii. Menjelaskan maksud kosa kata dan
simpulan bahasa daripada teks.
|
Keratan teks
Bacaan mekanis
KP:
Linguistik,
interpersonal
BCB:
Penggunaan
kamus
Sistem bahasa
Kosa kata dan
peribahasa
Nilai:
Kerjasama
Objektif (i)
Objektif (ii)
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Aktiviti
’Kerusi Panas’
Contoh: Mawar
Merah di Kerusi Panas.
1.
Mengapakah
anda suka mencaci dan mendera Mawar Putih?
2.
Apakah
perasaan anda apabila Mawar Putih kematian ibunya?
|
a.
Guru
memilih seorang murid umntuk memegang watak yang ditentukan.
b.
Murid
yang dipilih duduk di ’kerusi panas’ di hadapan kelas untuk menjawab soalan
yang diakukan.
c.
Murid
lain akan mengemukanakan soalan kepada watak yang berada di ’Kerusi Panas’
(Aktiviti boleh dilakukan secara bergilir-gilir dengan mempelbagaikan watak
bagi memberi peluang ramai murid menjawab)
d.
Guru
membimbing murid yang tidak dapat
membina ayat tanya dengan betul.
|
KB: Menjana
idea sistem bahasa: tatabahasa
(Ayat tanya)
Obktif (iii)
Objektif (iv)
|
Langkag 4
(10 minit)
|
Watak dan
Perwatakan dalam cerita ’Mawar Putih dan Mawar Merah’
Masa depan
negara.
Apakah yang
akan terjadi kepada negara kelak jika ramai rakyat bersifat seperti Mawar
Merah dan ibunya?
|
a.
Murid
berbincang dalam kumpulan masing-masing dan mengisi borang watak dan
perwatakan serta latihan melengkapkan ayat.
b.
Ketua
kumpulan melaporkan kasil perbincangan.
c.
Murid
mebuat sumbang saran tentang nilai positif yang dapat diambil daripada
cerita dan masa depan negara berkaitan dengan sifat negatif watak.
|
Borang watak
dan perwatakan
KP:
Interpersonal
Intrapersonal
KB: meramal
KMD:
Jngkaan masa
depan
|
Penutup
(5 minit)
|
Nyanyian lagu
’Pohon Beringin’
|
a.
Murid
menynyi lagu ’Pohon Beringin’ sambil menggayakannya
|
Kaset
KP: Muzik,
kinestetik
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan